Ha Longbaai - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Wim en Karin Meijer - WaarBenJij.nu Ha Longbaai - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Wim en Karin Meijer - WaarBenJij.nu

Ha Longbaai

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Karin

17 Augustus 2015 | Vietnam, Hạ Long

We zijn weer terug in ons hotel in Hanoi. De afgelopen twee dagen hebben we heerlijk kunnen genieten van de eilandenwereld Ha Longbaai. De eilandengroep ligt in het noorden van Vietnam en bestaat uit zo’n kleine 2000 eilanden. Hiervan maakt een gebied van ongeveer 430 km2 deel uit van het Werelderfgoed Unesco. Het zijn kalksteeneilanden begroeid met diverse bomen en struiken.

Op zondagochtend werden we vanaf het hotel afgehaald met de bus. Nadat de groep voor dit uitje in de bus zat gingen we op weg voor een vier uur durende reis richting de haven van Ha Longstad. Onze reisleidster was een pittige tante van 27 jaar die de gave had om een uur lang het gezelschap van allerlei informatie te voorzien. Na een uur had een ieder afgehaakt en hield zij ook even de kiezen op elkaar. Ongelooflijk wat kon deze tante ratelen.

Om 13:00 uur kwamen we aan bij de haven en gingen met een klein tenderbootje naar ons “Cruise schip”. Het was daar een komen en gaan van toeristen. Even buiten de haven lagen in een baai zeker wel 20 “Cruise schepen” hongerig te wachten op nieuwe passagiers. Aangekomen op ons schip “De Royal Palace Cruise” kon ik vaststellen dat onze touroperator in Hoi An heel goed werk had gedaan, dit in vergelijk met de andere schepen. Het was een schip met houten opbouw,met prima kajuiten, voorzien van douche en toilet.

We werden hartelijk ontvangen met een drankje. De hutten werden toebedeeld en een half uur later zaten we aan tafel voor de lunch. Nou ja lunch dit leek wel een compleet diner. Inmiddels had de kapitein de motoren gestart en voeren we de haven uit. Na de lunch stond een bezoek aan Vong Vienh op het programma, een drijvend vissersdorpje. Dus weer in de kleine tenderboot overgestapt, die vast aan de “Royal Palace Cruise” is gekoppeld, om ons naar het dorpje te varen. Ja, ik weet het, het is zo toeristisch als wat en honderden toeristen doen exact hetzelfde. Kijken in het dorpje, jeetje, het is toch wat….. om zo te leven… , maar of de bewoners nog gingen vissen dat weet ik niet. De kleine bamboebootjes lagen al startklaar om voor een klein prijsje op ouderwetse wijze een rondvaart over de kleine baai te maken. Je kon ook met een kajak maar dan moest je wel zelf peddelen. Maar goed het was leuk en de natuur was hier prachtig. Omdat je in zo’n klein bamboebootje voer keek je toch anders naar de vele rotspunten in diverse groene kleuren.

Hierna weer terug naar het moederschip en was er tijd om een duik te nemen in het warme water van de baai. ‘s Avonds een prima diner gehad en om 21:00 uur lagen we in onze kajuit.

De volgende ochtend vroeg op want we moesten natuurlijk het opkomen van de zon zien. Hierna kon je om 06:15 onder leiding van de aanwezige Tai Chi Master ochtendgymnastiek doen. Nou dit kon geen kwaad dacht ik en was van de partij. Ik keek om me heen en op het dek waren maar vijf deelnemers hmmmm . De muziek werd aangezet (Chinees/Japanse klanken). In verschillende, voor mij Kung-Fu houdingen, werden de spieren losgemaakt. Als een kraanvogel heb ik op één been ronddraaiende bewegingen gemaakt en visuele muren omgeduwd. De ene keer met mijn linker hand de andere keer rechts. Nou dit was ik na vijf minuten wel zat maar om dan al te vertrekken !!! Bovendien hield onze Tai Chi Master ons scherp in de gaten. Ik schatte in dat ik maximaal de gang naar de kajuit had kunnen bereiken (ongeveer 3 meter) voordat hij recht voor mij had gestaan en visueel had teruggeduwd. Dus ik besloot om door te zetten tot het einde van de sessie. Na 20 minuten strompelde ik weer onze kajuit binnen om de zojuist aangeleerde Tai Chi bewegingen uit te voeren en hiermee Karin te imponeren. Ze leek niet echt onder de indruk en zei: “Ga maar douchen want we moeten zo gaan eten”.

Na het ontbijt maakten wij ons gereed voor de volgende toeristische uitspatting: een bezoek aan de grootste druipsteengrot van Ha Longbaai. Ook hier was het weer een lange rij toeristen, maar ik moet eerlijk toegeven het was de moeite waard. Een enorme grot met vele nissen die deels waren voorzien van gekleurd licht om het effect te vergroten.

Om tien uur waren we weer terug op ons schip. Hierna heerlijk op het dek gezeten terug richting de haven.
Om 13:00 uur weer in de bus richting Hanoi waarna we tegen zessen weer terug waren in ons hotel. Onderweg genoeg te zien. We hebben twee heerlijke dagen gehad met prachtig weer. Nu nog anderhalve dag in Hanoi en dan op weg terug naar Pijnacker.

  • 18 Augustus 2015 - 12:00

    Rianne:

    Zo zo Wim, eerder al yoga en nu weer Tai Chi! Dat moet een vervolg krijgen in Nederland!
    Dankjewel voor alle prachtige humoristische verhalen, we hebben er van genoten de afgelopen 5 weken. Goede reis naar huis en we spreken snel een keertje af om bij te kletsen!

  • 18 Augustus 2015 - 19:18

    Jan En Regina Kind:

    Lieve karin en Wim,
    Nog een paar uurtjes en dan komen jullie weer deze kant op, daar zullen verschillende mensen wel weer
    heel blij om zijn. Maar wat hebben jullie een enerverende trip achter de rug samen, geweldig!!!!
    En Wim wat hebben genoten van jouw zelf geschreven verhalen, we hebben samen zitten gieren van
    het lachen vooral over die boottocht met het schone toilet aan boord de tranen liepen echt over mijn wangen het leek wel of we erbij waren.
    Maar ondanks dat we alles hebben gelezen vinden we het leuk om jullie persoonlijk dit alles nogeens te horen vertellen.
    We zullen het gaan missen, maar wensen jullie weer een hele goede vlucht en een HARTELIJK WELKOM
    THUIS van Jan en Regina

  • 18 Augustus 2015 - 23:29

    Elles:

    O pa ik heb wederom weer zitten gieren van de lach om jouw schrijfkunst. Ik zie het allemaal voor me en kan niet wachten om je yogakunsten live te zien. Ik kijk heeeel erg uit naar jullie thuiskomst!! Goede reis en tot snel. Dikke x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hạ Long

Wim en Karin

Actief sinds 30 Juni 2015
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 11933

Voorgaande reizen:

12 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

Vietnam2015

Landen bezocht: