Springrolls - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Wim en Karin Meijer - WaarBenJij.nu Springrolls - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Wim en Karin Meijer - WaarBenJij.nu

Springrolls

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Wim en Karin

01 Augustus 2015 | Vietnam, Can Tho

Gisteravond zijn we met alleen de vrouwelijke vrijwilligers en Miss Hahn (een kennis van Phuong) naar een restaurant gegaan in het centrum van de stad om zelf “springrolls” te maken (Wim ging chillen……).
Om 19.00 uur werden we opgehaald door Miss Hahn. Zij op de scooter en wij op de fiets sjeesden naar het restaurant. In het restaurant inventariseerde Miss Hahn wat wij wilden eten (handig dat zij ook Engels sprak). In ieder geval wilden we allemaal graag “springrolls” maken. Maar waarvan? Welke ingrediënten? We hebben het maar aan Miss Hahn overgelaten. Het is ook helemaal goed gekomen.Natuurlijk hebben we eerst geproost op een leuke avond (biertje…..).

We hebben heerlijk gegeten: We begonnen met rijst en noedels met seafood, vervolgens pumpkin flowers (gefrituurde vis) verrukkelijk. Daarna werden de ingrediënten voor de “springrolls” eindelijk op tafel gezet: rijstpapier, verse plakken banaan en ananas, komkommer, sla en witte noedels. En niet te vergeten een gegrilde vis van ruim een kilo. De workshop kon nu echt beginnen.

Miss Hahn ging staan, pakte een rijstvel en legde die plat op haar hand. Daarop ging een groot blad sla, daarop verse ananas, of banaan, een stuk vis, daarop komkommer, daarop noedels en toen kwam het moeilijkste HET ROLLEN! Hoe krijg je zo’n hele toestand strak opgerold, zonder dat er iets uitschiet, zodat het lijkt op een Vietnamese loempia (maar dan ongebakken). Snappen jullie me nog? Voordat je een hap neemt, wordt de rol in een (scherpe) vissaus gedoopt. Dankzij de vakkundige adviezen van Miss Hahn heeft iedereen wel 2 of 3 “springrolls” gemaakt én opgegeten. Verrukkelijk!!!!!!!!!

Deze workshop kan een succes genoemd worden. En de volgende afspraak staat al weer gepland. Zondag 2 augustus wordt één van onze vrijwilligers 25 jaar. Ter gelegenheid van haar verjaardag komt Miss Hahn in het vrijwilligershuis Vietnamees koken.
Wim en ik zijn er dan niet bij, want wij gaan die dag naar het eiland Phu Quoc. Daar gaan we tot woensdagochtend relaxen en woensdagmiddag weer aan het werk.

Groetjes Karin

• 01 Augustus 2015 - 17:36

Rianne:

Aan vitamientjes geen gebrek zo te zien. Lekker en gezond!