Paniek in de keuken - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Wim en Karin Meijer - WaarBenJij.nu Paniek in de keuken - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Wim en Karin Meijer - WaarBenJij.nu

Paniek in de keuken

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Wim en Karin

22 Juli 2015 | Vietnam, Can Tho

Hallo allemaal,

De afgelopen dagen zijn jullie door Wim op de hoogte gehouden over onze ervaringen.
Vandaag is aan mij de eer om iets te schrijven. Daarom van mij wat informatie over Vietnam en de Vietnamezen.

Weten jullie dat:

• Can Tho een stad is in de Mekong-delta, op de linkeroever van de Hau in de Mekongvlakte? De Hau is één van de zijrivieren van de Mekong.
• Deze regio kent maar twee seizoenen, van mei tot november het regenseizoen (pech dus), van december tot april het droge seizoen. De gemiddelde temperatuur is 27 graden (meestal warmer pffff).
• Can Tho is het belangrijkste centrum van de Mekongvlakte wat betreft economie, cultuur, wetenschap en techniek. De stad heeft drie havens, die in verbinding staan met de landen Laos, Thailand en Cambodja. Can Tho heeft ook een vliegveld.
• De belangrijkste industrie rijst is. In de veeteelt is dat varkens en gevogelte (worden ook langs de weg bereid hmmm). Ook het toerisme is een bron van inkomsten.
• er heel veel verschillende soorten fruit en groente groeien in de Mekong-delta?
• er in Vietnam meer brommers en scooters rijden dan auto’s? Wij ’s avonds in het donker (op onze fietsen zonder licht) nu moeiteloos door dit waanzinnig drukke verkeer zwieren?
• De Vietnamezen klein zijn en de stoeltjes in het restaurant dus ook?
• De Vietnamezen die een auto bezitten, hun auto in de woonkamer parkeren?
• Iedereen een altaar heeft in huis?
• De mensen schoon zijn op hun vloeren in huis, maar zich niet druk maken om salamanders, spinnen, vliegen, muggen, ratten in en om het huis? En ik heel blij ben met mijn klamboe en de schone vloer.
• Het verplicht is om op blote voeten in huis te lopen (en ik als niemand het ziet op teenslippers loop).
• Het hier vijf uur later is dan in Nederland?
• Maar weinig mensen Engels spreken. De Vietnamese taal niet te volgen is, het zijn harde klanken, snel achter elkaar.
• Ze vriendelijk en behulpzaam zijn.
• Ze eten met stokjes (ik worstel nog steeds).
• We vandaag weer naar de keuken van het ziekenhuis zijn gefietst?

Zo mensen net terug van de supermarkt (bier was op ..) kan ik toch nog een alinea schrijven. Vandaag even stress in de keuken van het Charity at Hospital of Traditional Medicin. Een van de ovens om brood te bakken had het begeven. Daarnaast werd het deel waar de groenten wordt fijngesneden voorzien van stenen tegels. Paniek ..Paniek. Gelukkig begreep ik er niets van en ben maar even rustig op een bankje gaan zitten. De bevoorrading was vandaag ook nog laat…

Door dit alles was de plek waar de groente wordt schoongemaakt en gesneden kleiner dan normaal. Ik kon me onmogelijk nog tussen de groep dames nestelen en ben maar even bij de mannen gaan zitten. Na een klein uurtje was er wat plaats en heb mij nog even kwaad gemaakt op allerlei groente waarvan ik het bestaan niet wist. Soms zit er ineens een raar insect op je arm, dat overkwam Sinony een van de vrijwilligsters die gisteren is aangekomen en vandaag met ons meeging.
Toen de groente was gesneden en gehakt zijn we maar even over het terrein gaan lopen. Bij de ingang staat een beeld van Ho Chi Min op een klein heuveltje. Hiervoor veel blauwe bordjes. Het is mij nog steeds niet duidelijk wat de bedoeling was van deze bordjes. Misschien hoor ik het nog.

Hierna Engelse les gegeven aan drie personen en ongeveer 10 toeschouwers. Iedereen wil maar weten hoe oud ik ben…..waarom toch….

Na drie kwartier was de lestijd voorbij en moesten we gaan voorproeven met het hele personeel. De mannen bij de mannen en de vrouwen bij de vrouwen. We hadden ons voorgenomen om heel voorzichtig te zijn met het eten en vooral met het eten van vlees. Nu kreeg ik een kommetje met rijst en hier werden door de mannen allerlei stukjes bij gedaan. In ieder geval heb ik kip geproefd. Weigeren zou zeer onbeleefd zijn . Oh je als dat maar goed gaat ….

Morgen weer vroeg op pad 07:15 aanvang eerste les.
Groetjes van Karin en Wim

  • 22 Juli 2015 - 18:10

    Elles:

    Hoi liebe leute, leuk verhaal mam! Ook de weetjes. Sommige dingen worden
    voor jullie misschien steeds vanzelfsprekender, maar voor ons leuk om te lezen!
    Ik dacht al dat jij stiekem gewoon op je slippers zou lopen hoor haha! Zou ik ook doen!
    Wordt dat eten langs de weg klaargemaakt? ?? En dan al dat ongedierte erbij...ieuwwww!
    Ik zou ook vegetarisch worden. Wel dapper dat je kip hebt geproefd! Eet pa dan wel gewoon vlees??
    We reden weer even langs de oostlaan vanmiddag en fiene snapt dan niet dat jullie er niet zijn. ik laat
    wel foto's zien, maar dat jullie nog even
    wegblijven begrijpt ze niet helemaal. Morgenmiddag even bellen?
    Tot gauw maar weer!! Succes en plezier! Tjuuuussss xxx

  • 22 Juli 2015 - 22:09

    Rianne:

    Om nog even op het vlees terug te komen: dat kan je rustig eten hoor. Wij zijn er nog nooit ziek van geworden, en vonden het erg lekker in de soep of de hot-pot. Leuke foto's weer bij het verhaal en de prive-apps van Karin. En de weetjes zijn heel erg informatief, dus ga vooral zo door!

  • 23 Juli 2015 - 11:46

    Dick:

    Leuk verhaaltje weer! Ik zit nu in nurnberg en ga dalijk naar trondheim. Groetjes!xx

  • 23 Juli 2015 - 14:04

    Netty:

    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! En leuk die foto's.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Can Tho

Wim en Karin

Actief sinds 30 Juni 2015
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 11906

Voorgaande reizen:

12 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

Vietnam2015

Landen bezocht: