De treinreis en Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Wim en Karin Meijer - WaarBenJij.nu De treinreis en Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Wim en Karin Meijer - WaarBenJij.nu

De treinreis en Hanoi

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Karin

15 Augustus 2015 | Vietnam, Hanoi

Vrijdagmiddag in de taxi vanuit ons hotel in Hoi An naar het station in Da Nang. Na een uur tuffen bereikten we het station. Hier voor de zekerheid maar gevraagd of er ook een restaurant in de trein aanwezig was. Het leek ons wel een leuk idee om dan in de restauratiewagen wat te gaan eten op weg naar Hanoi. De mevrouw achter de infobalie bevestigde mijn vraag, maar of ze nu echt wist wat ik had gevraagd…. hmmm. Ik zag andere reizigers met broodjes en drinken lopen en in het winkeltje van de stationshal was het redelijk druk. Om 18:15 gingen de deuren van de stationshal open en dwars over twee sporen onze koffers naar de gereedstaande trein gesleept. Het lijkt wel of de koffer van Karin steeds zwaarder wordt. Bij elke wagon stond een bewaker die streng de kaartjes controleerde.Nadat we alles in onze coupé hadden gesleept heb ik toch nog maar een sprintje getrokken naar het winkeltje in de hal en wat broodjes, bananen, yoghurt en water gekocht. Mijn voorgevoel was juist, want later bleek dat de restauratiewagon een restauratiewagentje was met wat frisdrank, bier en wat kleffe bakjes witte rijst met een ondefinieerbaar prutje er op. We hebben smakelijk onze broodjes opgegeten. Het was inmiddels donker en Karin ging alvast slapen, nadat ze een klein flesje perenlikeur op had dat we nog hadden bewaard vanuit het vliegtuig. Om acht uur was ze al onder zeil en dat was maar goed ook. Ik zag namelijk tot twee keer toe een muis onze coupé binnenkomen, even rondkijken en weer vertrekken. Als ze dit had gezien had ik onherroepelijk weer met koffers moeten zeulen, want die had echt niet in die coupe gebleven.

De volgende ochtend genoten van het uitzicht over de rijstvelden en de bergen op de achtergrond. Met verbazing hebben we meegemaakt dat de trein met een slakkengangetje door een smalle straat reed richting het station in Hanoi. Als je de voordeur van je huis per ongeluk open had staan, dan had je na het passeren van de trein op je brommertje een nieuwe voordeur moeten gaan halen.

Het hotel in Hanoi ligt midden in het oude centrum naast de kathedraal, een kopie van de Notre Dame in Parijs. De straatjes in dit centrum zijn nog smaller dan in Ho Chi Minh. Alle waren worden voor het huis uitgestald. De keurslager pal naast de wasserette of de brommerwerkplaats. Er is werkelijk van alles te zien.

Vandaag (zaterdag) zijn we eerst naar het mausoleum van Ho Chi Minh gelopen. Als je in Hanoi bent dan moet je dit hebben gezien. Gedisciplineerd in een lange rij van ongeveer een kilometer sluit je achteraan. Korte broek of knieën vrij is niet toegestaan. Foto’s maken is uit den boze. Overal militairen en erewacht. Het was bijzonder en indrukwekkend om mee gemaakt te hebben. Om 12 uur teruggelopen naar het centrum en wat gegeten. Om 17:00 gaan we naar het Water Poppentheater. Onder begeleiding van een muziekensemble met traditionele instrumenten verzorgen poppenspelers een uur durende voorstelling. Morgen gaan we voor twee dagen naar Ha Long Bay. Later meer hierover

Groeten
Wim en Karin

  • 16 Augustus 2015 - 09:30

    Rianne:

    En heeft de kip gesmaakt?

  • 16 Augustus 2015 - 17:04

    Edith:

    Geweldig weer Wim , hoe je het en en ander beschrijft. Ik zie het allemaal voor me en ook dus, hoe die trein pal langs die huizen rijdt. Van Jos en mij de wens , dat jullie nog een paar fijne relaxte dagen zullen hebben langs de Bay!!!!!!!! Bay , bay en tot ziens in Nederland, waar her ook af en toe met bakken uit de hemel komt, dus jullie hebben je zo weer aangepast!. Morgen mag ik al beginnen op maandag ivm de nieuwe cao.Een grote verrassing wat we met zijn allen die week gaan doen!.

  • 17 Augustus 2015 - 16:24

    Ria:

    Ik kan me voorstellen dat het indrukwekkend was dat Mausoleum. Hij ligt daar toch tegen zijn zin opgebaard, wilde gecremeerd worden. Dat herinner ik me nog wel. Maar idd dat moet je gezien hebben als je in Vietnam bent. Mooie foto's weer bij je grappige verhalen. En over de koffers.....je zou toch denken dat ze lichter zijn nadat ze aan al die weeskindertjes van alles heeft gegeven. ;-)
    gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Wim en Karin

Actief sinds 30 Juni 2015
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 11909

Voorgaande reizen:

12 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

Vietnam2015

Landen bezocht: