Buu Tri Pagoda - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Wim en Karin Meijer - WaarBenJij.nu Buu Tri Pagoda - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Wim en Karin Meijer - WaarBenJij.nu

Buu Tri Pagoda

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Karin

24 Juli 2015 | Vietnam, Can Tho

Hallo allemaal. Vandaag (vrijdag) hadden we twee projecten op het rooster staan. We zijn om 07:15 begonnen op Nhip Cau (werkplaats voor gehandicapten jongeren). Een aantal leerlingen waren elders en dat is op elk project wel weer een verrassing hoeveel er zijn voor de les. Maar hierdoor konden we wat intensiever met de aanwezigen aan de slag. Ook zijn we aansluitend naar het winkeltje gegaan waar de souvenirs die de jongeren maken, te koop worden aangeboden. Natuurlijk hebben we wat gekocht. Hierna weer op de fiets naar huis.

Het is weer hartstikke warm vandaag. Gevoelstemperatuur lag dan ook boven de veertig graden pffffffff, water, water, water……
Thuis wat gegeten en hierna heel rustig op bed gaan liggen. Om 13:45 zou Phuong (contactpersoon) ons op komen halen om naar een nieuw project te gaan , de Buu Tri Pagoda. In de pagoda (tempel/kerk) is een huis waar mr. TamNiem, de hoofdmonnik van de Pagoda weeskinderen opvoedt. Deze kinderen ook baby’s zijn veelal achtergelaten bij het ziekenhuis of de Pagoda. Er zijn momenteel 54 kinderen.

De bedoeling van het project is dat de vrijwilligers zo’n twee uur de kinderen bezighouden. Ze mogen een kleurplaat uitkiezen en krijgen dan een doosje met vier kleurtjes. Ook hier wil het aantal 'deelnemers' wel eens wisselen. We hadden op 20 kinderen gerekend maar er zaten er 34 in de schoolbankjes. En niemand praat daar Engels…. Maar het is Karin toch gelukt om het hele stel aan het kleuren te krijgen. En als beloning voor een volle kleurplaat een sticker (lachebekje). Er werd gekleurd en gekleurd om maar een tweede sticker te scoren. We hadden wel ondersteuning van een wat oudere jongen die zo af en toe een deugniet op Vietnamese wijze corrigeerde ……

Een kleine dreumes keek geïnteresseerd toe. Hij zat met een natte broek boven op de zak met groente voor het avondeten.
Nadat we onze kleurplaten en kleurpotloden hadden verzameld, zijn we ook nog even naar de baby afdeling/kamer gegaan. Er lagen vier baby’s in een hangmatje. Eén werd in slaap gewiegd wat wij zouden vergelijken met een attractie in een pretpark. Die hangmat ging nog net niet helemaal rond.

Op de terugweg zijn we even een smooty gaan drinken. Aansluitend wilde we iets te eten bestellen, maar dat is niet gelukt. De menukaart was in het Vietnamees ZONDER plaatjes. De jongen die ons hielp sprak geen Engels. We hebben de smooty’s afgerekend en zijn naar huis gefietst. Dan maar eerst een verhaaltje schrijven voor het weblog. Daarna gaan we voor de herkansing op zoek naar een menukaart MET plaatjes. Even afwachten wat dat weer gaat worden.
Groetjes.

• 24 Juli 2015 - 17:49

Ria:

Wat een leuke verhalen weer, ik heb vandaag 2 dagen achter elkaar gelezen en de weetjes van Karin zijn ook interessant. Knap dat je al die 34 kindertjes aan het kleuren hebt gekregen.......maar ja...als je ze een smiley hebt beloofd ;-) Ik ben toch benieuwd wat jullie uiteindelijk hebben gegeten vanavond, misschien wel de groente waar dat jongetje op zat. Maar dat geeft niet want alles wordt toch heel goed gewassen daar. Maar heel leuk om alles te lezen van jullie. Fijn weekend

• 24 Juli 2015 - 19:58

Rianne:

Ik heb de indruk dat het daar heel wat gestructureerder aan toe gaat dan in Nepal. Maar stickers zijn over de hele wereld erg geliefd bij kinderen volgens mij!
    (en een rolletje plakband ook

• 25 Juli 2015 - 15:27

Linda:

Leuk die verhalen.

Ik heb net alles achter elkaar gelezen omdat ik er vandaag pas achter kwam dat jullie een blog bijhouden :-)
    Heel veel plezier en succes.

Ik blijf jullie volgen :-)
    Liefs Xxx

• 26 Juli 2015 - 17:57

Joke Van Emst:

Leuk jullie verhalen, jammer van de regen maar jullie maken wel wat mee. Wij lezen jullie verhalen een keer per week en kijken er wel naar uit. Nog veel plezier grt van Berry en Joke